Dec 30
Eftersom mitt gamla tankesätt med hur man skulle sätta upp ett HGE projekt med klasser inte fungerande som
förväntat. Så har jag idag strukturerat upp hur mina nya klasser ska se ut baserat på att man skickar med HGE som parameter i den egendefinerade Konstruktorn.Detta beror på att man inte kan komma åt den globala hge variabeln i klassen.
Något som jag också har fått erfara är att varje klass måste ha en Render, en Frame och en Init funktion annars kommer inte spelet funka så tekniskt sett så har varje klass detta gemensamt.
Klasserna är:
SnakeGame
----------------
Skapar en spelare med egenskaper
Player
------------------
Har en kropp
Body
----------------
Innehåller kroppen
Jag har studerat TiinusGUI vidare, och bestämt mig för att ändra lite av planeringen för spelet.
Förra listan såg ut så här
*En meny med alternativen, New game, Options och exit
*Minst två spelare (om det finns tid kanske fler)
*Någon form av bakgrundsmusik
*Flytande styrning inte 90 graders svängar
*Ljudeffekter
*Highscore (sparas)*Poängräknare
*En randomfunktion till hålrummen i masken
*Spelarna har olika färger
*En Växarfunktion som ska få masken att växa.
Den nya
*En meny
*Två eller flera spelare
*90 graders svängar (det blir smidigare pga att man förlorar för mkt spelplan om man kör med flytande styrning).
*Poängräknare
*Spelarna har olika färger
*En Växfunktion
Vidare har jag bland annat implementerat SnakeGame med bland annat funktioner som
RenderFunc() - Ritar ut
FrameFunc() - Uppdaterar
Init() - Laddar in / initialiserar
Problem som har uppstått är att jag inte kört Init som private denna ska vara det för att den bara ska köras en gång.
Dagens arbetstid: 3 h
Klasserna är:
SnakeGame
----------------
Skapar en spelare med egenskaper
Player
------------------
Har en kropp
Body
----------------
Innehåller kroppen
Jag har studerat TiinusGUI vidare, och bestämt mig för att ändra lite av planeringen för spelet.
Förra listan såg ut så här
*En meny med alternativen, New game, Options och exit
*Minst två spelare (om det finns tid kanske fler)
*Någon form av bakgrundsmusik
*Flytande styrning inte 90 graders svängar
*Ljudeffekter
*Highscore (sparas)*Poängräknare
*En randomfunktion till hålrummen i masken
*Spelarna har olika färger
*En Växarfunktion som ska få masken att växa.
Den nya
*En meny
*Två eller flera spelare
*90 graders svängar (det blir smidigare pga att man förlorar för mkt spelplan om man kör med flytande styrning).
*Poängräknare
*Spelarna har olika färger
*En Växfunktion
Vidare har jag bland annat implementerat SnakeGame med bland annat funktioner som
RenderFunc() - Ritar ut
FrameFunc() - Uppdaterar
Init() - Laddar in / initialiserar
Problem som har uppstått är att jag inte kört Init som private denna ska vara det för att den bara ska köras en gång.
Dagens arbetstid: 3 h
Kommentarer
Trackback