Robin Loggbok
Dag 1:
Jag arbetade 3 timmar idag från 9-12.
Till att börja med har jag bekantat mig med HGE genom att kolla igenom en massa tutorials.
Vi har inte börjat koda spelet ännu för än så länge är det många ideér som strömmar i huvudet,
har ritat upp en karta över hur spelstrukturen ska se ut.
Det som ska göras nästa vecka är att börja med att koda spelet.
Dag 2:
Jag arbetade 4.5 timmar idag
Jag har lärt mig att skapa ett nytt projekt med HGE
Samt att spela upp ljud med hjälp av knapptryckningar, och hur man skriver ut font
Nästa steg är att få upp en sprite som kan röra på sig med hjälp av input från tangentbordet så kallad hgeSprite :D
Vidare tänkte jag gå och lägga mig nu Godnatt
Dag 3:
Har fixat med Struct för en Mask nu, och har fixat väggar så man inte kan komma out of bounds
men jag har läst igenom projektbeskrivningen nogrannare
och såg att jag helt glömt att göra klasser.
så jag fixade med först och främst en klass för player.
Det har jag börjat på att fixa med idag.
Arbetet tog ca 4 timmar idag och det har gått framåt
Dag 4:
11/12
Jag arbetade 4 timmar idag
Jag har gjort en class för player och en class för rotation
Har jobbat med att få maskens styregenskaper att fungera ordentligt
Nästa steg är att få masken att växa. :)
Har även haft en del problem med att få igång projektet för det är något
mystiskt när jag förde över mitt arbete till laptopen från Bågen
trots att jag ändrade Inkluderingen på alla ställen så vägrar spelet hitta hge.h klassen
Detta har sinkat mig en del, men jag kom på en lösning till slut
Dag 5:
Har jobbat med klassuppbyggnaden och implementationen hela dagen
Klasserna vi har nu är
PlayerPiece
Player
SnakeGame
Player håller hand om Playerpiece med hjälp av en dynamiskt allokerad array med pekare
Snake game har hand om spelets egenskaper som sedan main ska köra
Vår lösning är objektorienterad för att vi skapar objekt med hjälp av player klassen
objekt som vi sedan kör instanser av i snakegame som sedan körs av main.
För övrigt så har vi i princip lärt oss hur man tillverkar olika delar i ett spel i HGE
vi har erfarit att rita ut sprites, vrida på sprites, input, använda oss av math funktioner som sin och cos,
uppdatera positioner, rita ut menyer.
Med våran nya klassuppbyggnad så är inte riktigt allting klart ännu men det ser betydligt bättre ut än förut.
Arbetstid idag: 8h
Dag 6:
December 28
Har jobbat med att försöka Implementera HGE ordentligt. Men det ser inte ut som att det ska fungera.
Jag håller på att byta ut HGE objekt mot Nya grafiska Objekt från TiinusGUI. Med hjälp av de nya grafiska objekten ska det bli lättare att använda klasser tillsammans med HGE.
Jag har studerat dokumentationen av GUIt i ca 3 timmar idag.
Samt testat och med lyckat resultat.
Länk till TiinusGUIs dokumentation : http://wildgamers.net/Tiinusgui/
Dag 7:
Dec 30
Eftersom mitt gamla tankesätt med hur man skulle sätta upp ett HGE projekt med klasser inte fungerande som
förväntat. Så har jag idag strukturerat upp hur mina nya klasser ska se ut baserat på att man skickar med HGE som parameter i den egendefinerade Konstruktorn.
Detta beror på att man inte kan komma åt den globala hge variabeln i klassen.
Något som jag också har fått erfara är att varje klass måste ha en Render, en Frame och en Init funktion annars kommer inte spelet funka så tekniskt sett så har varje klass detta gemensamt.
Klasserna är:
SnakeGame
----------------
Skapar en spelare med egenskaper
Player
------------------
Har en kropp
Body
----------------
Innehåller kroppen
Jag har studerat TiinusGUI vidare, och bestämt mig för att ändra lite av planeringen för spelet.
Förra listan såg ut så här
*En meny med alternativen, New game, Options och exit
*Minst två spelare (om det finns tid kanske fler)
*Någon form av bakgrundsmusik
*Flytande styrning inte 90 graders svängar
*Ljudeffekter
*Highscore (sparas)*Poängräknare
*En randomfunktion till hålrummen i masken
*Spelarna har olika färger
*En Växarfunktion som ska få masken att växa.
Den nya
*En meny
*Två eller flera spelare
*90 graders svängar (det blir smidigare pga att man förlorar för mkt spelplan om man kör med flytande styrning).
*Poängräknare
*Spelarna har olika färger
*En Växfunktion
Vidare har jag bland annat implementerat SnakeGame med bland annat funktioner som
RenderFunc() - Ritar ut
FrameFunc() - Uppdaterar
Init() - Laddar in / initialiserar
Problem som har uppstått är att jag inte kört Init som private denna ska vara det för att den bara ska köras en gång.
Dagens arbetstid: 3 h
Dag 8:
Januari 5
Min implementation av SnakeGame är sammanställd
Jag har gjort färdigt klassen Level som i sig bara skriver ut en bakgrund.
Body har jag också sammanställt
Jag har även gjort main som kör snakegame och meny.
Problem som har uppstått:
* Det skapas många minnesläckor, men jag vet hur jag ska ta bort de. När jag fick bort nästan alla gick det inte att avsluta programmet.
tid: 8h
Dag 9:
Januari 12
Om 24 timmar ska projektet vara inlämnat. Vi är i stort sett klara, men som med allt kan man alltid bygga ut och förbättra saker. Jag har färdat programmet så spelet kan köras ordentligt.
Dock får vi en massa minnesläckor och vi skulle behöva lite mera tid att fixa till detta då när jag försökte ta bort dom så kunde jag inte få programmet att avsluta ordentligt
Rasmus och jag har alltid när vi kört fast hjälpt varandra
jag har i detta projektet gjort SnakeGame, Body, Level klasserna
Sammanlagt har jag nog ca fått ihop 55 timmar på det här.
Januari 5
Min implementation av SnakeGame är sammanställd
Jag har gjort färdigt klassen Level som i sig bara skriver ut en bakgrund.
Body har jag också sammanställt
Problem som har uppstått
Jag har gjort färdigt klassen Level som i sig bara skriver ut en bakgrund.
Body har jag också sammanställt
Problem som har uppstått
Dec 30
Eftersom mitt gamla tankesätt med hur man skulle sätta upp ett HGE projekt med klasser inte fungerande som
förväntat. Så har jag idag strukturerat upp hur mina nya klasser ska se ut baserat på att man skickar med HGE som parameter i den egendefinerade Konstruktorn.Detta beror på att man inte kan komma åt den globala hge variabeln i klassen.
Något som jag också har fått erfara är att varje klass måste ha en Render, en Frame och en Init funktion annars kommer inte spelet funka så tekniskt sett så har varje klass detta gemensamt.
Klasserna är:
SnakeGame
----------------
Skapar en spelare med egenskaper
Player
------------------
Har en kropp
Body
----------------
Innehåller kroppen
Jag har studerat TiinusGUI vidare, och bestämt mig för att ändra lite av planeringen för spelet.
Förra listan såg ut så här
*En meny med alternativen, New game, Options och exit
*Minst två spelare (om det finns tid kanske fler)
*Någon form av bakgrundsmusik
*Flytande styrning inte 90 graders svängar
*Ljudeffekter
*Highscore (sparas)*Poängräknare
*En randomfunktion till hålrummen i masken
*Spelarna har olika färger
*En Växarfunktion som ska få masken att växa.
Den nya
*En meny
*Två eller flera spelare
*90 graders svängar (det blir smidigare pga att man förlorar för mkt spelplan om man kör med flytande styrning).
*Poängräknare
*Spelarna har olika färger
*En Växfunktion
Vidare har jag bland annat implementerat SnakeGame med bland annat funktioner som
RenderFunc() - Ritar ut
FrameFunc() - Uppdaterar
Init() - Laddar in / initialiserar
Problem som har uppstått är att jag inte kört Init som private denna ska vara det för att den bara ska köras en gång.
Dagens arbetstid: 3 h
Klasserna är:
SnakeGame
----------------
Skapar en spelare med egenskaper
Player
------------------
Har en kropp
Body
----------------
Innehåller kroppen
Jag har studerat TiinusGUI vidare, och bestämt mig för att ändra lite av planeringen för spelet.
Förra listan såg ut så här
*En meny med alternativen, New game, Options och exit
*Minst två spelare (om det finns tid kanske fler)
*Någon form av bakgrundsmusik
*Flytande styrning inte 90 graders svängar
*Ljudeffekter
*Highscore (sparas)*Poängräknare
*En randomfunktion till hålrummen i masken
*Spelarna har olika färger
*En Växarfunktion som ska få masken att växa.
Den nya
*En meny
*Två eller flera spelare
*90 graders svängar (det blir smidigare pga att man förlorar för mkt spelplan om man kör med flytande styrning).
*Poängräknare
*Spelarna har olika färger
*En Växfunktion
Vidare har jag bland annat implementerat SnakeGame med bland annat funktioner som
RenderFunc() - Ritar ut
FrameFunc() - Uppdaterar
Init() - Laddar in / initialiserar
Problem som har uppstått är att jag inte kört Init som private denna ska vara det för att den bara ska köras en gång.
Dagens arbetstid: 3 h
December 28
Har jobbat med att försöka Implementera HGE ordentligt. Men det ser inte ut som att det ska fungera.
Jag håller på att byta ut HGE objekt mot Nya grafiska Objekt från TiinusGUI. Med hjälp av de nya grafiska objekten ska det bli lättare att använda klasser tillsammans med HGE.
Jag har studerat dokumentationen av GUIt i ca 3 timmar idag.
Samt testat och med lyckat resultat.
Länk till TiinusGUIs dokumentation : http://wildgamers.net/Tiinusgui/
Jag håller på att byta ut HGE objekt mot Nya grafiska Objekt från TiinusGUI. Med hjälp av de nya grafiska objekten ska det bli lättare att använda klasser tillsammans med HGE.
Jag har studerat dokumentationen av GUIt i ca 3 timmar idag.
Samt testat och med lyckat resultat.
Länk till TiinusGUIs dokumentation : http://wildgamers.net/Tiinusgui/