Dag 5

Har jobbat med klassuppbyggnaden och implementationen hela dagen
Klasserna vi har nu är
PlayerPiece
Player
SnakeGame

Player håller hand om Playerpiece med hjälp av en dynamiskt allokerad array med pekare
Snake game har hand om spelets egenskaper som sedan main ska köra

Vår lösning är objektorienterad för att vi skapar objekt med hjälp av player klassen
objekt som vi sedan kör instanser av i snakegame som sedan körs av main.

För övrigt så har vi i princip lärt oss hur man tillverkar olika delar i ett spel i HGE
vi har erfarit att rita ut sprites, vrida på sprites, input, använda oss av math funktioner som sin och cos,
uppdatera positioner, rita ut menyer.

Med våran nya klassuppbyggnad så är inte riktigt allting klart ännu men det ser betydligt bättre ut än förut.
Arbetstid idag: 8h

Dag 4

Vi arbetade 4 timmar idag
Jag har gjort en class för player och en class för rotation
Har jobbat med att få maskens styregenskaper att fungera ordentligt
Nästa steg är att få masken att växa. :)
Har även haft en del problem med att få igång projektet för det är något
mystiskt när jag förde över mitt arbete till laptopen från Bågen
trots att jag ändrade Inkluderingen på alla ställen så vägrar spelet hitta hge.h klassen
Detta har sinkat mig en del, men jag kom på en lösning till slut

Dag 3

Har fixat med Struct för en Mask nu, och har fixat väggar så man inte kan komma out of bounds
men jag har läst igenom projektbeskrivningen nogrannare
och såg att jag helt glömt att göra klasser.
så jag fixade med först och främst en klass för player.
Det har jag börjat på att fixa med idag.
Arbetet tog ca 4 timmar idag och det har gått framåt


Dag 2

Vi arbetade 4.5 timmar idag
Jag har lärt mig att skapa ett nytt projekt med HGE
Samt att spela upp ljud med hjälp av knapptryckningar, och hur man skriver ut font
Nästa steg är att få upp en sprite som kan röra på sig med hjälp av input från tangentbordet så kallad hgeSprite :D
Vidare tänkte jag gå och lägga mig nu Godnatt

RSS 2.0